Üdv!
Elöljáróban annyit, hogy nem vagyok szakértő, csak érdekelnek a nyergek. Nekem kettő van - egy western jellegű távlovas, és egy western, ezért erről tudok nyilatkozni.
Megpróbálom összefoglalni, hogy mit érdemes megnézni ahhoz, hogy egyértelműen el tudd dönteni, hogy mekkora nyeregre van szükséged.
Véleményem szerint pontos képet csak és kizárólag akkor kapsz, ha az eladó lefényképezi úgy a nyerget, hogy egy mérőszalagot tesz a nyereg különböző részeihez.
Általában az eladók maguktól nem adnak meg annyi információt, hogy el lehessen dönteni, jó lesz-e a nyereg (persze vannak nagyon korrekt eladók is, akiknek látatlanban is hihetünk a szavának, meg ismerheti a lovunkat top-to-toe, meg távolbalátó, stb, de mivel nem ez a legáltalánosabb, jobb, ha biztosra megyünk). Ha szépen kéred, és az eladó mégsem hajlandó lemérni, akkor keress mást.
- nem elég, ha lefényképezi a nyerget mérőszalag nélkül, és mellé küld méreteket, mert vagy jól és jó helyen mérte, vagy nem
- nem elég, ha csak 1-2 adatot ad meg. Hajlamos az ember kompromisszumokra, mert nem könnyű jó nyerget találni, jó áron - de jobb, ha alaposan körbejárod, hogy tényleg csak tökéletes(nek tűnő) nyerget vegyél.
- nem elég, ha elmondja, milyen lovon használták eddig (még haflingi és haflingi háta között is lehet óriási különbség, hogy a többit ne is említsem)
- ne dőlj be annak se, hogyha valamelyik méret nem stimmel, akkor elmagyarázza, hogy ilyen-olyan nyeregemelő szivaccsal, géllel, stb. orvosolhatod. Ha nem stimmel, akkor előbb vagy utóbb kárt fog tenni a lovadban
- vannak kategóriák, hogy milyen szélességű egy western nyereg (full quarter, semi quarter, stb), ez kiindulásnak jó, de mérget ne vegyél rá, mert gyártónként eltér, mit hova sorolnak. Ez egyébként nem is csak a markamra szélességét jelzi, hanem a talpak szögét is, a kettő pedig nem jár mindig együtt
Abba nem megyek bele, hogy hányféle típusú, anyagú, árú, stb. nyereg van. Mindenki mást keres, nyilván ezt is figyelembe kell venni vásárlás előtt. De van néhány dolog, ami talán nem annyira nyilvánvaló, és érdemes megnézni/megkérdezni:
- súly: ez nem mindenkinek szempont, de azért gondold végig, fel tudsz-e dobni a ló hátára 15 kilót, vagy tudod-e cipelni 10 métert. A favázas nyergek, a vastag bőrös régebbi típusok általában nehezebbek, az üvegszálasak könnyebbek, és nyeregtípustól is függ, mennyi anyag van benne
- ezzel sokan nem foglalkoznak, de rengeteg nyergen annyira elöl van felfüggesztve a kengyel, hogy csak durván székülésben tudsz rajta ülni, ha vért izzadsz, akkor is. Ezen nem lehet utólag segíteni. (mivel tényleg sok az ilyen nyereg, sokan azt is gondolják, hogy ebben így kell ülni. Nem.)
- vannak olyan rövid/hosszú lábú emberek, akiknek nem elég rövid/hosszú a fender, ennek minimális/maximális hosszát sem árt tudnod
- ha a szarvat nem tervezed rendeltetésszerűen használni, akkor a túl magas csak zavarni fog, ennek a hosszát is meg lehet mérni
- túrázáskor jó, ha sok rögzítő karika van, amire rá lehet csatolni a felszerelést. Van olyan nyereg is, amin hátul pl. egyáltalán nincs. Ha szükséged van rá, ellenőrizd
És akkor a lómérés:
Vegyük úgy, hogy a kinézett nyereg szuper, és minden mérete megvan; csak össze kell vetni a ló méreteivel (a nyeregmérés egy másik téma)
Fontos, hogy a ló négy (szimmetrikusan helyeződő) lábon álljon, feje előre nézzen. A ló lapockájának (ezt könnyű kitapintani, ha kicsit megmozgatod a lábát) hátsó szélétől a fara felé mérj 3cm-t, és ide helyezd rá függőlegesen az eszközt (érdemes ezt a vonalat egy krétával megjelölni mindkét oldalon). Ez a legfontosabb (a nyergen ez a vonal a két concho-ra/díszgombra esik), de érdemes ettől előrébb és hátrébb is végezni pár mérést, főleg ha az átlagostól eltérő hátalakulású lovad van (már ha van mivel összevetni a kapott adatokat)
Ezt többféle eszközzel is végezheted:
Lehet kapni ilyen komoly szerkezetet (sosem próbáltam, biztos jó):
http://www.saddlefittingsimplified.com/saddletech-gauge-mk-7-rental-1-day/
vagy le lehet tölteni a netről is különböző sablonokat, pl.
http://2.bp.blogspot.com/_nTBwmkRh6G0/TDY3_BZtDCI/AAAAAAAAAsI/sPt7xpsuoJM/s1600/template+and+gullet+gauge.jpg, http://lib.store.yahoo.net/lib/thesaddleshop/template-simple.pdf
Ha a kinézett nyereg gyártójának van saját sablonja, az a legjobb.
De az is megoldás, hogy egy darab (vékony, könnyen hajlítható, nem rugalmas) drótot szerzel, ráhajlítod a ló marjára, és a kapott ívet méred meg mérőszalaggal.
Ha a drótívet átrajzolod egy papírra, kivágod, akkor sablonként is használhatod ha kéznél van a nyereg.(egyébként ezt a már meglévő nyergeddel is megteheted, nem árt néha ellenőrizni, hogy jó-e még)
Ebből többféle adatot is szerzel: a talpak dőlési szögét, a köztük
lévő távolságot,a mar magasságát. A centiben mért adatokat könnyű összevetni a nyereg adataival, a dőlési szöget már nehezebb, mert ha van is fotód előröl a nyeregről, ezt akkor sem könnyű meglá
tni, főleg mert a talpak hajlanak… De azért nem lehetetlen, én pl. Photoshoppal beillesztettem a saját sablonomat a kapott fotóba.
A következő a nyereg hossza. Mivel a nyergek típustól és mérettől függően különböző hosszúságúak, itt csak az a lényeg, hogy ne lógjon túl a ló csípőcsontján, illetve elöl ne érjen a lapocka közepénél előrébb.
Ezen az oldalon elég jól összegyűjtötték a nyeregméréssel kapcsolatos infókat, már csak a képekért is érdemes végigfutni rajta
http://paintedhillsranch.net/saddlefit/
Ezt pedig a nagyon elvetemülteknek:
http://saddlemakers.org/id193.htm